
Voorbereidingsfase

Vaardigheden in de voorbereidingsfase
Beweeg de cursor over de tegel voor de uitleg.
Taakanalyse
Help de lerenden te leren hoe ze een taak kunnen analyseren door samen de vereisten en de benodigde hulpmiddelen te bespreken. Moedig hen aan om vragen te stellen en de taak in kleinere, beheersbare stappen te verdelen.
Taakanalyse
Doelen stellen
Werk samen met de lerenden om specifieke en haalbare doelen te stellen. Leer hen het belang van meetbare doelen stellen, zodat ze hun voortgang kunnen volgen.
Doelen
stellen
Plannen
Ondersteun de lerenden bij het ontwikkelen van een plan om hun doelen te bereiken. Dit kan het opstellen van een tijdschema of het opstellen van een stap-voor-stap actieplan zijn.
Plannen
Zelfmotivatie
Stimuleer de lerenden om hun eigen redenen te vinden om te leren en uitdagingen aan te gaan. Ga in dialoog over wat hen inspireert en hoe ze gemotiveerd kunnen blijven.
Zelfmotivatie
Zelfeffectiviteit
Versterk het vertrouwen in de lerenden in het eigen vermogen om te leren. Benadruk eerdere successen en moedig een growth mindset aan.
Zelf-
effectiviteit
Resultaatsverwachting
Help de lerenden realistische verwachtingen te stellen over wat ze kunnen bereiken. Bespreek het belang van inspanning en het leerproces, niet alleen de uitkomsten.
Resultaats-
verwachtingen
Taakinteresse
Taakwaarde
Laat de lerenden de waarde van de taak zien en help hen een persoonlijke interesse erin te vinden. Verbind de taak met hun interesses of toekomstige doelen.
Taakwaarde
Taakinteresse
Doeloriëntatie
Bespreek met de lerenden waarom ze leren. Is het om nieuwe vaardigheden te verwerven, voor persoonlijke groei, of om te concurreren? Help hen te focussen op positieve en groeigerichte doeloriëntaties.